13 maj 2013

Utvecklingssamtal

Imorse var det utvecklingssamtal för Linnéa på förskolan. Det ständigt återkommande är att hon inte kan sitta stilla mer än några minuter och det var i princip det enda som upprepades under hela samtalet. Precis som under föregående utvecklingssamtal. Jag är väl medveten om det men jag vet inte hur jag ska få henne att sitta stilla. De gånger hon sitter stilla i mer än 5 minuter är när hon tittar på tv, om hon får spela på min telefon (plattan har slutat ta laddning av någon anledning) eller om man sitter med henne och tittar i en pysselbok som innebär hjärnaktivitet.

Någon som har tips/råd på hur jag kan få henne att vara lugnare alt inte tröttna på saker efter en minut? Jag känner mig verkligen som en kass mamma när jag gång på gång får höra från alla håll och kanter att hon är väldigt aktiv. Det är knappast så att jag inte har märkt det vilket vissa verkar tro. Hon är minst lika aktiv hemma om inte mer. Man kan vara ute med henne i lekparken i timmar utan att hon blir trött, jag har försökt att gå på gymnastik med henne men hon är ointresserad, bada tycker hon är kul och håller igång konstant i två timmar i poolen men är lika pigg efteråt. Hjälp? Någon?

5 kommentarer:

  1. Alla barn föds med en reflex i ryggen (den som gör att små barn slår ut armarna när man lägger dem på rygg). Vissa barn har kvar den reflexen ganska länge vilket gör att det blir obekvämt att sitta still med något (en stolsrygg tex) som ligger mot ryggen. Prova att dra ett par fingrar längs hennes ryggrad och se om hon reagerar på det. I så fall kan det vara den reflexen som inte har vuxit bort ännu :) Reflexen heter mororeflexen om du vill kolla upp det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ska försöka beställa boken "Hjärnvägen till inlärning" och hoppas på att den kan ge mig lite tips.

      Radera
  2. Och ryggradsreflex kan du också söka på för bättre resultat skulle jag tro :)

    SvaraRadera
  3. Lars-Eric Berg (som skrivit Hjärnvägen till inlärning) har jag intervjuat flera gånger då han bodde i Nykvarn (vet inte om han gör det längre) och jag tror stenhårt på hans teori. Han jobbade mkt med det här under en period i skolan, och då just med barn som inte kunde sitta still. Att jag var högst intresserad av ämnet berodde förstås delvis på en liten son som skolfröken "klagade" över eftersom han inte kunde sitta still. I dag gör han dessvärre inget än sitter still ;-)
    Men när det gäller lilla fröken så är hon ju kvicktänkt så du kanske redan nu (trots att det är tidigt)ge henne lite "tankenötter" att jobba med så hon får utlopp för sin hjärnaktivitet. Du är iallafall en underbar mamma med en underbar dotter - bara så du vet! Kram! Lillan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har beställt boken nu och hoppas verkligen att jag får en del tips. Hon är ju världens goaste annars och berättar gärna hur mycket hon tycker om en eller hur fin hon tycker att man är. Hjälpsam är hon oxå och vill gärna trösta när hon ser att någon är ledsen eller har gjort illa sig.

      Radera