21 juli 2013

Jordgubbssylt

På väg hem från Värmland stannade vi till och plockade jordgubbar. Tyvärr så var det riktigt dåligt med dem men vi fick ihop lite mer än två liter iaf. Så i fredags när vi kommit hem ställde jag mig och kokade jordgubbssylt. Busenkelt och den ser mycket aptitligare ut än den man köper på affären.





Recept
2 liter jordgubbar
5 dl syltsocker
1 st vaniljstång (jag hade ingen så jag tog vaniljsocker med äkta vanilj i)

Gör så här:
Rensa och skölj jordgubbarna väl. Halvera sedan jordgubbarna.
Dela vaniljstången och skrapa ut fröerna.
Varva jordgubbar och syltsocker i en gryta och lägg i vaniljskrapet. Värm upp kastrullen långsamt.
Koka på svag värme utan lock i ca 15 min. Skaka grytan då och då för att allt ska blandas. Skumma toppen.
Låt sylten stå och dra i 10-15 min.
Häll upp sylten på rena, varma burkar och sätt på lock. Ställ in dem i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar