8 maj 2013

Citronkyckling i ugn

Jag måste bara tipsa om denna goda maträtt. Får ett mail från Vardagsmaten varje måndag och nu när jag sakta men säkert kan börja tänka på mat igen utan att få kväljningar så tänkte jag faktiskt testa ett recept. Och det gjorde jag. Jag personligen tycker att det var hur gott som helst! Kanske för att jag älskar citron? Dessutom var det väldigt enkelt.

Ingredienser till citronkycklingen
1 kg kyckling (jag tog filéer)
1 dl rapsolja
1 citron
1 tsk timjan
3,25 msk persilja (färsk)
1 krm salt
1 krm svartpeppar (nymald)

Sätt ugnen på 225°C
Dela kycklingen i 6-8 delar och lägg i en ugnsfast form. Blanda olja med saft från 1 citron, timjan och klippt persilja. Salta och peppra. Pensla kycklingdelarna runt om med marinaden, häll ner den marinad som blir över i formen. Sätt in i ugnen i 30-35 minuter.

Till kycklingen hade vi ris och yoghurtsås.

Ingredienser till yoghurtsås
3 dl turkisk yoghurt
1 msk citronsaft
lite skal från en citron
två nypor chiliflakes blandat med flingsalt

Blanda allt och ställ in i kylen tills det är dags att äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar