14 januari 2013

Chilikasslergratäng

Den senaste tiden har jag haft total torka när det kommer till matlagning. Rätt trist att käka falukorv fem dagar i veckan och fiskgratäng de andra två dagarna. Idag satt jag och bläddrade bland lite olika recept i appen som Kokaihop.se har. Hittade en Chilikasslergratäng som lät rätt okej. Slängde ihop det och det blev riktigt gott! Det var enkelt oxå. La till lite egna ingredienser...

Chilikasslergratäng

Ingredienser
500 gram kassler
1 dl röd spetspaprika, finhackad (jag tog en vanlig röd som jag hade hemma)
1-2 finhackade vitlöksklyftor
3 dl grädde, hårt vispad
0,5 dl chilisås
1 tsk curry
1 krm chilipulver eller chiliflakes
3 dl riven ost
1 "kula" mozzarellaost
10 körsbärstomater
smör till stekning

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader.
Stek den finhackade paprikan och vitlöken så att de mjuknar tillsammans med kryddorna i smör.
Lägg det på botten i en ugnsfast form.
Placera tunna skivor av kasslern och mozzarellan omlott över paprikabladningen.
Vispa grädden och rör ner chilisåsen.
Bred chiligrädden över kasslern så att det täcker. Toppa med den rivna osten.
Gratinera tills osten fått fin färg, ca 20 min.

Jag serverade med ris. Egentligen är det en LCHF-rätt så man kan ju servera med kokt blomkål, men det är inte riktigt min grej...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar