4 januari 2012

Chokladtårtbotten

Gav mig på att göra egen tårtbotten till Linnéas kalas. Har testat tidigare men då gick det så där. Hur som haver, sökte lite på Google och fick fram ett recept som verkade bra. Och tro det eller ej men jag tror att jag har lyckats! =)

Chokladtårtbotten

100 gram smör
2 dl mjölk
4 ägg
4 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1 dl kakao
4 tsk bakpulver

Smält smöret i en kastrull tillsammans med mjölken.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda ner mjölkblandningen i äggsmeten.
Blanda de torra ingredienserna och skikta ner i smeten.

Smörj och bröa en form, 24 cm i diameter. Häll ner smeten i formen och grädda i 175 grader i ca 40-45 min. Kolla med en kaktestare i slutet. Täck över med aluminiumfolie de sista 10 min för att inte bränna övre delen av kakan.

5 kommentarer:

  1. Hej! Hur många delar blir denna botten i?
    Mvh
    Ellinor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag delade den så att det blev tre delar.

      Radera
  2. Ah, toppen! En till fråga: blir den "luftig" eller kompakt. Alltså blir det tunga delar som riskerar att pressa ut fyllningen om fyllningen är för lätt, eller blir det mer rulltårtefluffiga bottnar. Hoppas du förstår hur jag menar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att den blev luftig. Hade två olika fyllningar, mosade hallon och vit chokladmousse och de trycktes inte ner speciellt mycket.
      Här finns bild: http://lh4.ggpht.com/-L9OdGNhDVSY/Twsx8voqXaI/AAAAAAAABnE/NP2vdkZxQC0/s1600-h/015%25255B5%25255D.jpg
      Den blev ganska hög.

      Radera
  3. Oj vad fin tårta! Tusen tack för svaret, då blir det till att baka tre sådana bottnar som jag ska ha till min sons dop nästa helg! Tänkte ta mosade hallon blandat med vispad grädde som ett lager, och chokladmousse eller vit chokladmousse som ett andra lager, och hoppas det blir gott.
    Tack för svar!
    /Ellinor

    SvaraRadera