30 november 2011

Recept på saffransbullar

Fina Jessica la upp den här roliga statusen på fejjan igår och lämnade dessutom en kommentar om att hon vill ha receptet på mina saffransbullar.

jessica

Så här kommer receptet.

150 g smör/margarin
5 dl mjölk
1 paket jäst (jag använder den för söta degar)
1 burk Kesella
2 dl socker
1 gram saffran (2 förpackningar)
½ tsk salt
1 ägg
ca 18 dl vetemjöl

Fyllning:
margarin
socker
mald kardemumma

Garnering:
2 ägg
3 msk ljus sirap
Pärlsocker

Smula jästen i en bunke. Smält smör, tillsätt mjölk och låt det bli fingervarmt. Häll mjölkblandningen över jästen och rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt resten och till sist mjölet. Knåda tills degen släpper från kanterna, men den ska inte vara helt “torr” utan fortfarande lite klibbig om du tar på den. Låt jäsa övertäckt i ca 40-50 min.

När degen jäst klar så "häll “ ut degen på mjölat bord och knåda in lite mjöl, men inte för mycket. Den ska fortfarande vara lite kladdig. Dela degen i två lika stora delar. Kavla ut till rektangelformad platta, bred på margarin (ca 80 gram/degklump). Snåla inte med margarinet, jag brukar köra det i micron några sekunder så att det går lättare att bre på, det ska täcka hela plattan. Strö på socker, ungefär 2 nävar socker/platta. Strö på kardemumma, snåla inte.

Rulla ihop degen som en rulltårta och skär i 1-1½ cm tjocka skivor. Lägg dem i bullformar på en plåt. Låt jäsa ytterligare i ca 40 min under bakduk.

Vispa ihop ägg och sirap och pensla sedan bullarna. Strö över pärlsocker.

Grädda i 225 grader i mitten av ugnen i 5-8 min. De ska inte få för mycket färg för så blir de bara torra.

När de är klara i ungen, placera dem på galler och spruta lite vatten på dem med en blomspruta och täck sedan över dem med en bakduk. Låt dem svalna ordentligt innan du lägger dem i plastpåsar och fryser in.

Det här receptet använder jag även till mina vanliga kardemummabullar men då tar jag stött kardemumma i degen istället för saffran.

Good luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar